Rada Pracowników

Dnia 13 kwietnia 2018 roku o godzinie 8:30 w siedzibie Stadler Polska Sp. z o.o. w Siedlcach odbyło się kolejne spotkanie Pracodawcy z Radą Pracowników w celu omówienia poprzednich jak i bieżących spraw pracowniczych. Wpis będzie bardzo długi, ale prosimy przeczytać go z uwagą i zrozumieniem bo będzie dotyczył Waszych spraw. Wpis będzie składał się z trzech części. W części pierwszej będą omawiane problemy już rozwiązane lub częściowo rozwiązane, a które były zgłoszone podczas poprzedniego spotkania Rady Pracowników z pracodawcą. W części drugiej przedstawione będą nowe problemy i sprawy zgłaszane przez Pracowników. W części trzeciej przedstawimy informacje, które chciał Wam przekazać Pracodawca.

Tematy przedstawione przez pracodawcę:

  • Pracodawca przedstawił informacje o bieżących przetargach.
  • Pracodawca przedstawił również informacje na temat:
    • bilansu finansowego za 2016 rok,
    • rachunku zysków i strat za 2016 rok,
    • inwestycjach w latach 2010 – 2018,
    • dane o aktualnym zatrudnieniu.

A teraz nowe tematy i problemy przedstawione pracodawcy przez Radę Pracowników:

  • Karta Multisport
    Rada Pracowników przekazała pracodawcy pytania płynące od Pracowników odnośnie karty Multisport.
  • Kalendarz Stadler Polska na rok 2018
    Rada Pracowników wyraziła swoje niezadowolenie z realizacji podanego do informacji Pracowników kalendarza na rok 2018. Rada Pracowników powiedziała, że Pracodawca podjął decyzję m.in. o wolnym tygodniu majowym, Pracownicy zrobili sobie plany (np. rezerwując sobie wyjazdy), a później okazało się, że cała hala 1 i 2 została poinformowana, że musi w tym czasie pracować. Zdaniem Rady Pracowników około 90% Pracowników z Montażu Końcowego dostała informację od kierownika, że musi pracować w tygodniu majowym. Rada Pracowników wyraziła swoje niezadowolenie i obawę na przyszłość, że zaplanowane wcześniej dni zamknięcia firmy mogą okazać się jednak dniami pracującymi. Rada Pracowników zgłosiła problem odpracowania dnia 2 maja w sobotę 21 kwietnia. Rada Pracowników poinformowała, że Pracodawca nie dał możliwości pracy w sobotę, ale wydał oficjalne rozporządzenie dotyczące obowiązku pracy w sobotę w dniu 21 kwietnia i konieczności odbioru dnia wolnego za ten dzień w dniu 2 maja. Rada Pracowników rozumie, że zarządzenie najprawdopodobniej wynikało z konieczności projektowej, jednak zgłaszają, że Pracownicy nie znają szczegółów tych potrzeb, co może rodzić frustrację. Pracownicy zgłaszają braki materiału potrzebnego do montażu pojazdów i odczuwają, że praca w tygodniu majowym jest formą zabezpieczenia Zarządu przed ewentualnymi skutkami niedopatrzeń, które mogą być kojarzone z wolnymi dniami w maju a nie realną koniecznością pracy.
    Zarządzenie wydane przez jednego z kierowników informowało, że w dniu 30 kwietnia i 4 maja Pracownicy z hal 1, 2 i 3 mają obowiązek pracy. Z drugiej strony natomiast, pracodawca w styczniu 2018 przedstawił kalendarz wskazujący dni wolne od pracy na cały rok, Pracownicy zaplanowali sobie urlopy i wysłali wnioski do przełożonych o urlopy. Ci Pracownicy, którzy zrobili to dużo wcześniej nie czekając na informację o potrzebie projektowej, mieli zagwarantowany urlop. Rodzi to frustrację u Pracowników, którzy czekali do ostatniej chwili na informację o ewentualnych planowanych pracach w okresie przerwy majowej. Pracodawca potwierdził, że zweryfikuje konieczność pracy w przerwie majowej.
  • Premie kwartalne
    Rada Pracowników zapytała kiedy zostaną wypłacone premie kwartalne. Pracodawca odpowiedział, że dopiero z końcem marca skończył się kwartał i obecnie pracuje nad premiami. Pracodawca wyraża wolę wypłaty bonusa uznaniowego za pierwszy kwartał 2018 roku, mimo że regulamin premiowania nie został jeszcze uzgodniony ze Związkiem Zawodowym. Wypłacenie bonusa jest uzależnione od wyników rozmów ze Związkiem Zawodowym. Pytanie od Rady Pracowników: czy to prawda, że IBS nie dostanie premii, ponieważ nie zostały odebrane pojazdy? Pracodawca odpowiedział, że kwestia wyliczenia bonusa dla obszarów jest w opracowaniu. Pracodawca wypracował reguły wypłacania bonusa uznaniowego za pierwszy kwartał, ale ta kwestia jest do omówienia ze Związkiem Zawodowym podczas spotkania zaplanowanego na dzień 16.04.2018.
  • Parking
    Rada Pracowników zapytała czy planowane jest wykupienie gruntu od PNI. pracodawca odpowiedział, że sprawa jest w toku. Firma Stadler jest zainteresowana zakupem działki, w tym momencie czekamy na rozstrzygniecie postępowania przetargowego dotyczącego sprzedaży majątku PNI.
  • Autobus do firmy
    Rada Pracowników zapytała o szczegóły związane z autobusem, który będzie dojeżdżał do firmy Stadler. Pracodawca poinformował Radę Pracowników o podjętych dwóch działaniach:

    • Kampania informująca o rekrutacji w autobusach MPK Siedlce: jeden autobus został oklejony informacjami o planowanym zatrudnieniu pracowników i zdjęciami pojazdów Stadler. Ponadto w autobusach zostały umieszczone informacje o zatrudnieniu w Stadler Polska. Zdjęcia autobusu zostały zaprezentowane Radzie Pracowników.
    • Uruchomienie linii autobusowej, która będzie jeździć na trasie dworzec kolejowy Siedlce – Stadler Polska. Linia będzie uruchomiona prawdopodobnie od połowy maja 2018, w tym momencie trwa akceptacja przystanków. Autobus ma na celu dowóz Pracowników pracujących od 7:00 rano i odwiezienie ich po 15:15.
  • Postęp w rekrutacji
    Rada Pracowników zapytała na jakim etapie jest rekrutacja zaplanowana na 2018 rok, czy już zostało zatrudnionych 200 nowych Pracowników. Pracodawca odpowiedział, że jeszcze nie zrekrutował większości planowanych Pracowników, firma jest nadal w trakcie rekrutowania, również Kierownicy Zespołów (TL) biorą udział w tym procesie. Rada Pracowników zapytała czy obecnie zatrudniamy około 700 Pracowników. Pracodawca poinformował, że po pierwszym kwartale zatrudniliśmy około 20-30 osób. Rada Pracowników zauważyła, że przy powiększającej się liczbie Pracowników miejsca w kantynie mogą być niewystarczające. Rada Pracowników poprosiła również o ujęcie w planach rozbudowy działu EVM pomieszczenia socjalnego. Rada Pracowników zauważyła także, że przy pracy zmianowej, pomieszczenie socjalne jest bardzo istotne i często używane przez Pracowników. Odległość od hali do Kantyny jest duża, Pracownicy bardzo często jedzą w szatni, ponieważ obecne pomieszczenie socjalne jest zbyt małe. Pracodawca przyjął to do wiadomości.
  • Odszkodowanie za pomalowane samochody przez PKP PLK
    Rada Pracowników zapytała, czy pojawiają się jeszcze pytania od Pracowników dotyczące odszkodowań po uszkodzeniu samochodów podczas malowania przystanków przez PKP PLK. Pracodawca odpowiedział, że zaraz po tym zdarzeniu podjął kroki z PKP PLK i naciskał, jednak uzyskał jednoznaczną odpowiedź od PKP PLK, że Stadler Polska jako firma nie jest stroną do roszczenia w sprawie odszkodowań. Pracownicy we własnym zakresie muszą ubiegać się o odszkodowania od PKP PLK. Pracodawca w ubiegłym roku przekazał te informacje Pracownikom podczas spotkania z nimi, od tego czasu nie pojawiały się kolejne zapytania
  • Zmiana modelu przerw
    Rada Pracowników zapytała o zmianę modelu przerw oraz zbliżenie 1 i 2 zmiany. Pracodawca odpowiedział, że zmiana modelu przerw planowana jest od 4 czerwca 2018. Czas pracy 1 zmiany pozostaje bez zmian, natomiast zmianie ulega czas pracy 2 zmiany: zmiana zaczynać się będzie o 14:00, a nie 14:30 jak to jest obecnie. Wniosek o zmianę czasu pracy w trybie drugiej zmiany został przesłany do Związku Zawodowego i jest obecnie na etapie uzgadniania ze Związkiem Zawodowym.
  • Odstępstwa od modelu czasu pracy
    Rada Pracowników zapytała, czy jest możliwość odstępstw od modelu w indywidualnych przypadkach i czy Pracownik może się odwołać od decyzji Pracodawcy, który wyznaczył mu pracę w konkretnym modelu czasu pracy. Pracodawca odpowiedziała, że ze względu na dyscyplinę i organizację pracy konieczne jest utrzymanie wdrożonych godzin w modelach czasu pracy wyznaczonych przez Pracodawcę. Firma zatrudnia już ponad 700 Pracowników. Generalnie Pracowników obowiązują godziny pracy wyznaczone przez Pracodawcę. W przypadkach Pracowników mających dziecko poniżej 4 roku życia i składających oświadczenie rodzicielskie, Pracownik może zdeklarować brak zgody na pracę w godzinach nocnych (pomiędzy 22:00 a 6:00).
  • „Elektroniczna tablica”
    Rada Pracowników poprosiła o umieszczenie na dysku sieciowym Regulaminu Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych, tak aby był dostępny dla wszystkich Pracowników, którzy mają dostęp do komputera. Pracodawca odpowiedział, że to zostanie wykonane, i regulamin zostanie zapisany na Smiley. Pracodawca poinformował również, że jesteśmy w trakcie wdrożenia Intranetu, platformy do publikowania różnych informacji drogą elektroniczną w grupie Stadler. Jest to duży projekt obejmujący całą grupę, prace nadal trwają, mamy nadzieje ze Intranet będzie spełniał w przyszłości także funkcję informacyjną.
  • Bilanse Pracowników
    Rada Pracowników zgłosiła, że w dziale IBS nie zostały przeprowadzone rozmowy rozwojowe w oparciu o bilanse Pracowników. Pracodawca wyraził zdanie, że jest to sytuacja, która nie powinna mieć miejsca, ponieważ rozmowy były zaplanowane na pierwszy kwartał. Pracodawca podejmie odpowiednie kroki, aby te rozmowy zostały jak najszybciej przeprowadzone.
  • Matryca umiejętności
    Rada Pracowników zapytała dlaczego w obszarze IBS w matrycy umiejętności nie została uwzględniona znajomość pojazdu Flirt 1 i innych poprzednich generacji pojazdów produkowanych w Stadler. Pracodawca poinformował, że matryca umiejętności jest narzędziem, które dopiero powstało, to jest pierwsza wersja matrycy. Pracodawca prosi o przesłanie sugestii, uwag co do konkretnych umiejętności bezpośrednio do kierowników obszarów i kierownika z Działu Personalnego, dzięki czemu matryca będzie analizowana i będą rozważane zmiany. Nie możemy oczekiwać, że nowe narzędzie od początku będzie działało idealnie i nie będzie wymagało rozwoju. Rada Pracowników powiedziała, że ich zdaniem kierownicy, którzy opracowywali matrycę nie konsultowali się z Pracownikami. Pracodawca poinformował, że przy opracowywaniu tak dużego narzędzia nie ma możliwości konsultacji z wszystkimi Pracownikami, do tej pracy projektowej zostały wybrane tylko określone grupy Pracowników.
  • Kwestie bezpieczeństwa pod trakcją
    Rada Pracowników zgłosiła, że sygnalizator informujący o napięciu pod trakcją używany w tym momencie w zakładzie jest niewystarczający. Rada Pracowników zgłosiła propozycję, aby sygnalizować na jakim napięciu pracuje w danym momencie sieć, czy pojazd jest pod napięciem stałym czy zmiennym. W tym momencie Pracownicy przepinają napięcie ręcznie w najprostszy sposób. Brak tej informacji prowadzi do sytuacji potencjalnie niebezpiecznych. Pracodawca podejmie odpowiednie kroki.
  • Oszczędności na hali IBS
    Rada Pracowników zgłosiła pomysł wprowadzenia oszczędności energii elektrycznej na halach. Tory, na których stoją pojazdy są wzdłuż hali a strefy oświetlenia są podpięte w poprzek hali. Aby oświetlić jeden tor Pracownik musi włączyć oświetlenie na całej hali a nie nad jednym torem, co jest nieefektywne finansowo. Gdyby Pracodawca zdecydował się na zmianę organizacji oświetlenia na halach, należy również pamiętać o ścieżkach komunikacyjnych, które też należałoby wydzielić. Pracodawca przyjął to do wiadomości i przeanalizuje sytuację oświetlenia na hali IBS.
  • Przejście z EVM do Kantyny
    Rada Pracowników zgłosiła, że system sygnalizacji czy pojazd znajduje się na przejściu z obszaru EVM do kantyny prawdopodobnie nie działa poprawnie, ponieważ najczęściej wyświetla, że pojazd jest na torze. Rada Pracowników ocenia pomysł wdrożenia tej sygnalizacji pozytywnie, jednak prosi o usprawnienie działania systemu, w tym czujników. Pracodawca sprawdzi działanie systemu.
  • Zamontowanie lustra przed halami
    Rada Pracowników zaproponowała, aby zamontować lustro przed halami w celu zwiększenia widoczności nadjeżdżającego pojazdu.
  • Płyty przy torach trakcyjnych
    Rada Pracowników zauważyła, że podczas prac na zewnątrz na pojeździe na płytach betonowych tłuczeń wbija się w buty i może rysować podłogi na nowym pojeździe (szczególnie gdy już są zdjęte wykładziny). Rada Pracowników zapytała czy istnieje możliwość cyklicznego czyszczenia płyt wokół torów trakcyjnych. Pracodawca potwierdził, że sprawdzi tą sytuację.
  • Nazwy sal konferencyjnych w Outlooku
    Rada Pracowników poprosiła, aby nazwy sal w Outlooku zawierały krótki opis lokalizacji sali np. Flirt A – parter; Giruno – piętro 1. Pracodawca potwierdził, że takie dopasowanie zostanie wykonane.
  • Zdjęcie Pracownika w stopkach mailowych
    Rada Pracowników zapytała czy istnieje możliwość dodania zdjęcia Pracownika do podpisu w mailu, co ułatwiłoby rozpoznawanie Pracowników. Pracodawca odpowiedział, że Pracodawca przemyśli ten pomysł, ale takie działania musiałby być zgodne z nowymi wymaganiami RODO.
  • Zegar przy tablicy informacyjnej na parterze
    Rada Pracowników zgłosiła, że zegar na parterze przy tablicy informacyjnej działa bardzo wolno, tworzą się kolejki przy zegarze. Rada Pracowników ma za zadanie skontaktować się z działem IT w celu wyjaśnienia tej kwestii (sprawdzenie czy zegar działa na WiFi).
  • Szlifiernia
    Rada Pracowników poprosiła aby dostęp do szlifierni odbywał się za pomocą kart do stemplowania z dostępem wejścia tylko dla zdefiniowanych osób. Dzięki temu Pracownicy nie będą musieli ciągle chodzić do narzędziowni po klucz do szlifierni. Pracodawca przeanalizuje ten temat.
  • Problem nieodpowiedniego zarzadzania C-materiałem (Bossard)
    Rada Pracowników powiedziała, że nie należy zabierać materiału z innych hal. W przeszłości było tymczasowe rozwiązanie: C-materiał był wykorzystywany z pozostałości po projektach, teraz problem powrócił, są braki C-materiału. W tym samym czasie gdzie w jednym zespole są braki, to w innym niektóre zamówienia C-materiału są dublowane, takie przypadki zdarzały się na projekcie Limburg i GySEV. Zauważono bałagan na halach, Pracownicy rozsypują śrubki i je wyrzucają, powoduje to nieproduktywność oraz straty kosztowe. Podobny problem został zauważony w przypadku niektórych części do pojazdu, które są zamówione podwójnie. Należy zweryfikować proces zamawiania materiału.
  • Narzędzia potrzebne do montażu
    Rada Pracowników zaznaczyła, że jest ciągły problem z brakiem prostych narzędzi np. do obcinania gwoździ na tramwaju. Są to narzędzia, które nie wymagają zamawiania, są dostępne w okolicznych sklepach. Zdarza się, że Pracownicy wykonują pewne prace przy użyciu prostych narzędzi z domu, ponieważ w firmie są niedostępne. Brak narzędzi wydłuża proces montażu i rodzi nieproduktywność. Pracodawca odpowiedział, że były już prowadzone rozmowy na ten temat i poprosił Radę Pracowników o listę narzędzi, które są potrzebne do wykonania standardowych czynności montażowych. Rada Pracowników przygotuje listę narzędzi.
  • Brak odkurzaczy
    Rada Pracowników zgłosiła problem słabej dostępności lub braku odkurzaczy na halach. Pracodawca zbada temat.
  • Służbowe laptopy i telefony
    Rada Pracowników zgłosiła wątpliwość, czy Pracownicy są poinformowani jak mogą korzystać ze sprzętu służbowego w trakcie wyjazdów służbowych. Pracodawca wyjaśnił, że Pracownik odpowiada za przypisany do niego sprzęt służbowy niezależnie od tego czy przebywa w zakładzie czy jest w podróży służbowej. Sprzęt służbowy (telefon, laptop) służy wyłącznie do użytku w celach służbowych. Jeśli Pracownik nie ma potrzeby służbowej korzystania z danego sprzętu, to pozostawia go w pracy. Gdy Pracownik wyjeżdża w dłuższą delegację to ma również możliwość bezpiecznego pozostawienia sprzętu w dziale IT na przechowanie. Wniosek o wypożyczenie sprzętu służbowego nie dotyczy wyniesienia z terenu firmy sprzętu, który jest przypisany do pracownika do celów służbowych np. laptop. Taki wniosek dotyczy sporadycznych potrzeb Pracowników na wypożyczenie sprzętu, np. wiertarki.
  • Szafa na laptopy na terenie IBS z możliwością doładowania laptopów na noc
    Rada Pracowników zgłosiła zapotrzebowanie na miejsce, gdzie pracownicy IBS mogliby zostawić komputery służbowe do doładowania na noc (propozycja to zamykana szafa ze stacjami dokującymi). Pracownicy większość dnia pracują na pociągu i na koniec dnia ich laptopy są najczęściej rozładowane. Pracodawca odpowiedział, że takie propozycje należy przekazywać kierownikom działów tak, aby mogłyby być one ewentualnie ujęte w budżecie na kolejny rok. Ta propozycja zostanie przekazana przez Radę Pracowników do Kierownika Działu IBS.
  • Zajętość sali na IBS
    Rada Pracowników poinformowała, że podczas prac SRS (KM P4) na dłuższe okresy zajęta jest sala na IBS bez wcześniejszej informacji do Pracowników. Pracownicy nie mają informacji kiedy sala będzie ponownie dostępna.
  • Kontrola szafek ubraniowych
    Rada Pracowników zgłosiła, że istnieją przypadki gdzie szafki Pracowników są kontrolowane bez obecności Pracownika, w momencie kontroli jego szafki. Pracodawca odpowiedział, że szafki Pracowników mogą być kontrolowane, ale powinno się to odbywać w obecności danego Pracownika (jeśli Pracownik jest obecny w firmie) lub w obecności Pracownika ochrony (w przypadku, gdy Pracownik już nie pracuje w zakładzie lub jest długotrwale nieobecny). W zeszłym roku był przypadek kradzieży materiału i przechowywania go w szafce. Pracownik odpowiada za prywatne rzeczy pozostawione w szafce. Pracodawca podejmie działania, aby przypadki kontroli szafek bez obecności Pracownika nie miały miejsca w zakładzie.
  • Pracownicy firm zewnętrznych
    Rada Pracowników zapytała co robić w przypadku gdy Pracownik Stadler Polska dowiaduje się o Pracowniku firmy zewnętrznej, który nie ma aktualnej umowy o pracę ze swoim Pracodawcą. Pracodawca wyjaśnił, że Stadler Polska jako firma ma relacje biznesową z firmą zewnętrzną, a nie z samym Pracownikiem. W odpowiedzialności firmy zewnętrznej leży dopełnienie obowiązku zatrudnienia Pracownika zewnętrznego, ale jeśli Pracownik Stadler Polska uzyska taką informację to powinien niezwłocznie zgłosić się do Działu Personalnego. W takim przypadku Dział Personalny podejmie dalsze działania, skontaktuje się z firmą zewnętrzną i wyjaśni zaistniałą sytuację. W takich przypadkach najbezpieczniej jest nie dopuszczać takiego Pracownika zewnętrznego do pracy.

Na samym końcu przedstawiany informacje dla Pracowników przedstawione przez Pracodawcę:

  • Mapa kompetencji
    Pracodawca jeszcze raz poprosił o przesyłanie sugestii zmian i poprawek do matrycy, aktualizacja narzędzia planowana jest raz w roku.
  • Autobus do firmy
    Pracodawca poprosił Radę Pracowników, aby ta zachęcała Pracowników do korzystania z dojazdu do pracy uruchomionym połączeniem autobusowym linii 22.
  • Zegar przy tablicy informacyjnej na parterze
    Pracodawca poprosił Radę Pracownikówaby zbadała temat wolno działających zegarów
  • Narzędzia potrzebne do montażu
    Pracodawca poprosił Radę Pracowników o listę narzędzi, które są potrzebne do wykonania standardowych czynności montażowych. Rada Pracowników zwróci się z tym pytaniem do Pracowników.

Dodaj komentarz

Ta witryna wykorzystuje usługę Akismet aby zredukować ilość spamu. Dowiedz się w jaki sposób dane w twoich komentarzach są przetwarzane.